The CBAP kids/staff (lees alleen als je tijd hebt) - Reisverslag uit Oregon, Verenigde Staten van Julia Kraaijeveld - WaarBenJij.nu The CBAP kids/staff (lees alleen als je tijd hebt) - Reisverslag uit Oregon, Verenigde Staten van Julia Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

The CBAP kids/staff (lees alleen als je tijd hebt)

Blijf op de hoogte en volg Julia

19 Juli 2015 | Verenigde Staten, Oregon

Omdat ik redelijk vaak namen noem van de CBAP kids en ze liever ook niet vergeet, hier alle namen van de kinderen en hoe ze eruit zien en zich gedragen.

Hayden: nogal een druktemaker en een van de gehandicapte kinderen. Hij is best een lieve jongen maar speelt graag nogal ruw met de andere kids. Daarom heeft hij zijn eigen care-giver Nathan (of Nathans zoals Hayden hem noemt). Hayden is namelijk onze bijnaam gever. Zo is Anya bijvoorbeeld Onion. Ik zet de bijnamen van de kinderen die hij er een heeft gegeven achter de kinderen hun namen. Hayden is erg speciaal met zijn ster. Hij heeft een grote, oranje, plastic ster die wordt gebruikt om hem in de gaten te houden. Hij heeft namelijk geleerd om zo goed mogelijk op die ster te blijven staan. Wel snapt hij dat de ster op te pakken valt dus soms verplaatst hij zijn ster stiekem wat best grappig is. Ook is hij erg goed in klapspelletjes en kan hij in de lag schieten op de meest random momenten.

Jessica-Jessicats: Een meisje uit Anya's groep. Erg gezellig en leuk kind, heel erg sociaal ook. Ze is wel wat luidruchtig maar daar hou ik wel van. Ze kent vooral veel van de kinderen en is erg makkelijk omdat ze zo goed luistert. Ze heeft mij ook heel veel geleerd over CBAP en de andere kids en begeleiders. Jessica is de oudere zus van Junior en let erg goed op hem. Ze kan het slecht hebben als iemand iets slechts over haar familie zegt (ze heeft ook nog een oudere broer die erg gefocust is op zn haar 0.o) en kan dan nogal uit haar panty schieten.

Junior: Het jongetje wat naar mijn mening het ernstigst is gehandicapt. Hij praat amper en kan het soms ook niet verstaan. Wel kan hij gebarentaal en verstaat hij Spaans. Er zijn dus altijd meerdere manieren om hem te vragen of hij iets wil. Hij is een Pietje Precies wat dingen nogal lastig maakt, hij wil dan bijvoorbeeld niet uit een bakje fruit eten als aan de onderkant zand zit vastgeplakt en hij stopt met bewegen zodra er zon in zijn ogen schijnt. Hij is wel lief en zachtaardig en vindt het geweldig om te schommelen, iets wat hij ook heel goed zelf kan.

James-Jayhay: Een leuk joch met schattige sproetjes. Hij is erg slim en avontuurlijk en vind mij super aardig vanaf het moment dat ik hem en Matti naar de rotsen meenam om ze te ontdekken (de rest van de staff had het al druk genoeg met de rest). Hij kon me erg veel vertellen over wat er op het strand leeft en hoe je ze het best kan vinden. Hij was ook ontzettend snel over die rotsen. En dat zn handen onder de sneeën zaten later, tja dat vond hij het onderzoeken waard. James is er erg op gefocust het beste vriendje van Junior te worden wat nog wel eens problemen oplevert. Hij praat namelijk te snel en te veel voor Junior zodat hij het niet begrijpt. Ook wil hij Junior te veel helpen terwijl CBAP vindt dat als Middle Schoolers het beter is dat de leerlingen zoveel mogelijk leren zelf te doen.

Ethan: Een lastig kereltje met autisme die ook in Anya's groep zit. Hij is graag op zichzelf wat ervoor zorgt dat hij snel wegloopt van de groep en niet mee wil doen met de activiteiten. Gelukkig heeft hij ontzettend rood haar dus hij is makkelijk te vinden in een grote groep mensen (en volgens mij hebben zijn ouders die fel oranje tas met een reden gekocht). Ethan heeft vaak problemen met Hayden. Zoals ik al zei speelt Hayden ruw en dat kan Ethan slecht hebben. Maar doordat hij van Hayden wegrent of tegen Hayden begint te schreeuwen, is hij Hayden's favoriete speelmaatje omdat Hayden alles als een spelletje ziet en dus de beste reactie uit Ethan krijgt. Ethan heeft daar tegenover weer problemen met het begrijpen van Hayden en denkt dat hij hem expres teistert. Gelukkig wordt Ethan steeds beter. Na ons eerste potje Lasergamen wilde hij toch maar wel meedoen en op het strand bleef hij zomaar op de stam zitten naast Hayden en reageerde niet toen hij een duw kreeg wanneer Hayden nogal druk ging dansen om de ringtone van Nathan. Het verbaasde Anya en mij nogal maar we hebben hem erg geprezen op allebei de momenten.

Shaun-Shauna: het laatste kind uit Anya's groep en een erg leuk kind. Hij kan rustig zijn als het moet en zich helemaal uitleven wanneer hij de kans krijgt. Anya en ik hebben hem gek gekregen met raadseltjes en spelletjes die hij weigerde op te geven. Ik weet dat je geen favorieten mag hebben mij hij is er wel echt eentje. Het is gewoon leuk om hem bezig te zien en net zo makkelijk met de gehandicapte als de niet gehandicapte kinderen te zien omgaan.

Nikki: Een gehandicapt meisje. Ze is lang en tenger en je zou bijna bang zijn dat ze uit elkaar valt. Ze is redelijk stil maar kan ook haar rotbuien hebben. Haar woordenschat is groot maar ze spreekt met een slis waardoor het lastig is haar te verstaan. Ze leeft in een grote fantasie wereld waarin vooral Pokemon, haar paarse draakje van Skylanders en het knuffelleeuwtje Con de hoofdrol spelen. Zelfs wat aan elkaar geknoopte draadjes zijn al Pokemon in haar gedachte en ze wil er dan ook absoluut geen afstand van doen (als ze haar handen vol heeft gaan de touwtjes op haar schouder). Ze heet ook Nicole in het echt maar ze kan die naam absoluut niet hebben. Toen de klassenleider van onze groep, Brody, er een middag niet was en zijn invalster haar Nicole noemde gilde ze keihard door de bus "It's Nikki not Nicole, it's NIKKI!!"
Dus een klein advies, never say Nicole 0.o

Beau: zoals jullie al hebben gelezen is Beau ons probleemkind hier. Hij kan nogal agressief zijn en wordt vooral getriggerd als er ook maar iets met geweld aan hem wordt blootgesteld. Het hele incident met de puntige stokken begon namelijk na het lasergamen wat volgens mij dan toch wel wat zegt. Beau is een beetje asociaal maar kan volgens mij best een lief kind zijn als hij zich niet zo vaak terugtrok en probeert zijn agressie op andere kinderen te uiten. Hij heeft namelijk een hele speciale band met Nikki en wil altijd naast haar in de bus zitten. Hij is ook een van de weinige die Con van haar mag aanraken. Maarja, het grootste gedeelte van de tijd ligt hij met zijn hoofd onder zijn winterjas terwijl het hier nog geen dag onder de 25 graden is geweest.

Alliana: een gehandicapt meisje wat een schatje en een draak kan zijn. Wanneer zij een slechte bui heeft dan weigert zo ook maar iets te doen wat je van haar vraagt en helpt alleen dreigen met "I'm gonna tell Brody if you continue Alliana." Maar ze kan ook erg lief zijn en spontaan knuffels geven. Ze wordt graag gezien en heeft vrienden in zo'n beetje alle klassen. Ze gaat geduldig om met de zwaarder gehandicapte kinderen en speelt met hen maar ook de niet-gehandicapten. Volgens mij snapt ze wel dat er een verschil is tussen haar en sommige andere kinderen maar doet ze haar best om er gewoon bij te horen. Ze kan af en toe wel schreeuwen als ze iemands aandacht wil. Ook doet ze altijd alsof ze iets niet kan als ze er geen zin in heeft terwijl iedereen weet dat ze er prima toe instaat is. Ze is ook slecht verstaanbaar maar dat heeft ze absoluut niet door, die babbelt gewoon vrolijk verder.

Hunter: Over Hunter valt weinig uit te leggen. Denk gewoon aan dat betweterige jongetje van de Polar Express en je hebt een perfect plaatje van Hunter. Hij heeft zelfs de bril en precies dezelfde stem. Ook wil hij graag aan iedereen zijn mening laten horen, het maakt niet uit hoe hard hij ervoor moet gaan gillen. Hij denkt vaak vooral aan zichzelf maar wordt steeds beter in het begrijpen wanneer hij niet op de eerste plaats gezet kan worden en misschien zijn steentje moet bijdragen.

Leo: Van Leo hoor je vrij weinig. Hij is een erg stille jongen maar ook ontzettend lief en behulpzaam. Hij zal altijd luisteren, nooit proberen in de problemen te komen en hij wil iedereen een plezier doen. Hij laat zelfs Hayden achter hem aanrennen en op hem timmeren met een grote glimlach op zijn gezicht, gewoon omdat hij weet dat hij Hayden een plezier doet. Ik zou het alleen wel leuk vinden als hij zich wat meer openstelt en ook eens zegt wat hij wil hebben. Nu doet hij me een beetje denken aan een trouw hondje.

Matti: Matti is een klein beetje een nerd, zo ziet hij er in ieder geval erg uit. Zeker een Amerikaanse Tom Smeding al is hij veel minder sociaal. Hij kan zich wat vreemd gedragen maar vindt het wel erg leuk om met de andere kinderen te spelen en de nieuwe dingen te ontdekken die we met CBAP doen. Hij is ook een force to be reconned with wanneer je Kickball tegen hem speelt want hij kan ontzettend hard schoppen.

Wendy: Een erg gezellig kind wiens enige probleem is dat ze zich niet zo goed naar haar leeftijd kan gedragen. Ze speelt namelijk nog steeds tikkertje op het schoolplein. Haar lengte helpt ook niet echt want ze is gigantisch groot. Van Wendy hoor je niet echt veel maar ze heeft het altijd naar haar zin. Ook zij is een van de modelkinderen in de groep.

Jordan: Het stilste meisje dat je ooit zal ontmoeten. Van Jordan zal je nooit last hebben en al is het Ethan die je altijd kwijtraakt, ik denk dat Jordan de eerste zal zijn die we een keer gaan vergeten (als dat al zal gebeuren). Ze is gewoon zo onzichtbaar. Toen we op et strand waren heeft ze ook geen een keer geprobeerd om mee te gaan met de andere kids. Ze ging op een rots zitten lezen en dat was het.

Dat waren tot nu toe wel de kids. Er is nog een jongen Jeremy maar die is de hele week dat ik er was geen een keer komen opdagen dus daar kan ik niks over zeggen.

Hier komt de staff.

Brody-Brady: Onze baas en een leraar op de elemantairy school waar wij gebruik van maken met CBAP. Best een toffe kerel eigenlijk en hij is heel goed met de kinderen. Zodra een van de kids niet wil luisteren dreig je met Brody maar het leuke is dan ook weer dat wanneer de kids iets doen waar ze trots op zijn, ze het Brody als eerste willen vertellen. Ik vind m in ieder geval erg aardig. Omdat Hayden hem Brady noemt in plaats van Brody, noemen wij onzelf in plaats van Brody's class ook wel de Brady Bunch.

Nathan-Nathans: Nathan is de tweede volwassene (aangezien volwassen zijn hier 21 jaar zijn betekent) en let vooral op Hayden aangezien hij zo druk en snel is. Het is ontzettend grappig om Nathan achter Hayden aan te zien rennen en hem bij zijn rugtas te pakken :p Nathan is verder best wel stil en ik weet eigenlijk vrij weinig van hem. Wel denkt Brody dat hij nu 25 is en de rest denkt 24 maar niemand durft het Nathan te vragen XD

Ben: Ben gaat niet altijd mee en is de laatste leidinggevende van boven de 21. Hij heeft een grote liefde voor dropmentos en heeft Nathan zelfs tegen de grond geworsteld op het strand om die van hem te kunnen krijgen. Ben houdt een oogje in het zeil op de niet-gehandicapte kinderen en is handig met de kids met autisme.

Lisa-Lisas: Lisa let vooral op Nikki al wordt ze af en toe helemaal gek van al het Pokemon-gepraat. Maar ze is wel erg geduldig en vaak wat afwachtend. Bijvoorbeeld, toen we black magic speelden in de bus liet ze niet eens merken dat ze mee deed. Na een half uur naar ons zitten luisteren vanaf de voorkant van de bus zei ze opeens: "Okay try me, I got it." En ze had t nog in een keer goed ook -.-

Bella-Pickles: Bella is op mij na de enige andere vrijwilliger van de groep. Ze is een jaartje jonger dan dat ik ben en was vroeger ook een Camper (niet camper als in kamperen maar als in iemand die meedoet aan het zomerkamp). Ik vind Bella wel erg gezellig. Ze is leuk en open maar doet t af en toe niet zo goed met de kinderen omdat ze dan zo is afgeleid door de leuke dingen die we doen dat ze niet meer oplet. Maarja, ze is toch vrijwilliger. Dat was ook de reden dat ik met James en Matti verder weg kon lopen van de groep, als vrijwilliger ben je niet per se verantwoordelijk voor een bepaald deel, je helpt gewoon waar nodig. Wat ik wel heb geleerd van Bella is dat als Hayden jou broodbeleg te zien krijgt, je nooit meer van je bijnaam af komt (ze had een augurkje op dr sandwich en nou noemt Hayden dr Pickles).

Natuurlijk hebben we hiernaast ook nog Anya maar dit is het wel zo'n beetje. Hoop dat jullie t leuk vonden om te lezen hahaha.

Peace out!

• 19 Juli 2015 - 20:20

Mama:

Natuurlijk is dat leuk om te lezen. Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is of je zelf ook een bijnaam hebt?
    Heb je een gevoel dat je er bij hoort en echt een verschil kan maken tijdens de activiteiten. Ben echt heel benieuwd hoe je je in zo'n typisch Amerikaanse omgeving handhaaft. Dat ga ik waarschijnlijk allemaal horen als weer thuis bent.

kusjes, Mama